2012. január 28., szombat

A magyar tudomány és technika XIX. századi találmányai

A feladat: párbeszédet kellett írni minél több találmány említésével.
A legjobb részletek:

10/A:
- Tegnap megpróbáltam létrehozni a robbanásos gyufát.
- És sikerült?
- Szerinted miért van rajtam sapka?
- Milyen eszközt használtál a robbanás előidézéséhez?
- Nem kellett más, csak Irinyi gyufája, egy kis benzin, egy csipetnyi szikra és egy vödör víz, amibe beledughattam a fejem. De erre csak később jöttem rá. És te mivel töltötted az időt?
- Én Jedlik Ányos feszültségsokszorozás-elméletét teszteltem a családomon.
- És milyen tapasztalatokat szereztél?
- Az anyákból könnyen kiváltható a feszültség, ha a megfelelő pillanatban bedobod a telefonszámlád összegét.

- Tényleg, Semikém, hogy megy az anyákkal? Hallottam, mindenki csókolja a lábad nyomát!
- Ilyenről hallani sem akarok, ez nem higiénikus!
- De te vagy az anyák megmentője!

- És Eötvös hol van?
- A múltkor láttam a kórházban, miközben fertőtlenítettem, fekvőgipszben van!
- Ja, mert leesett egy hegyről. Miközben esett, elgondolkodott a gravitáción, s mikor leért, torz testére nézve feltalálta a torziós ingát!

9/P:
- Hová mész, drága barátom?
- Haza. Az MTA-ról jövök.
- Az nem Meggyes Torta Alap?
- Nem, a Magyar Tudományos Akadémia. Most mutattam be a vasmagú transzformátort.
- És milyen almából szedted a vasmagot?
- Tapasztalt mitológus lévén felaprítottam az aranyalmát... aztán megalkottam a transzformátort, nem is akármelyiket: a vasmagút. És te mit csinálsz, Ányos?
- A minap kempingbiciklizés közben észrevettem, hogy a küllők közé szerelt csiszolópapírral feltöltöttem a biciklit és megráztam magam. Így megalkottam az első elektromágneses dinamót...

9/Sz:
- Várjá mán, nincsen tüzed? Rá kéne gyújtanom.
- Tudod, most találtam fel a fa Zippót.
- Hááá, öcsém, milyen értelmetlen név ez! Legyen cuci!
- Hát akkor mán lehetne gyufa!
- Miért pont gyufa???
- Há mer gyulladó fa, tudod?

9/E:
(Körülmények: két agyonképzett fószer találkozik egy elhagyatott külvárosi utcán.)
- Szervusz, ecsém.
- Szevasz, bátyám.
- Ugye milyen csúnya esős időnk van ma?
- Ugye.
- De jó lenne most egy merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható, 38 m hosszú és 12 m átmérőjű léghajóval repülni a csúnya felhők felett! Ugye tudja, ecsém, hogy mire gondolok?
- Hát talán arra gondol, bátyám, melynek egyik végén kúpos, hengeres test van, minek rácsszerkezetű vázát 0,2 mm vastag alumíniumlapok borítják?
- Igen, arra, ecsém.
- Tud valamit a feltalálójáról, bátyám?
- Schwartz Dávidról, aki 1850-ben született technikus, kinek találmányát egy széles körökben ismert Zeppelin nevű valaki veszi meg?
- Igen, erről az ürgéről beszélek.
- Nem, róla egy szót sem tudok.
- Kár.
- Az.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése